In de onderstaande menu-items komt de scenery aan bod. Veel foto's zijn een momentopname. Details moeten vaak nog worden aangebracht. Maar je kunt wel de ontwikkeling en voortgang zien. het bouwen is eigelijk nooit echt af en er kunnen altijd nog deatils aan worden toegevoegd.
De Hameibrug van de Bonenburgerbrug te Heerde op mijn modelbaan.
Op mijn modelbaan loopt ook een kanaal. Nu vind ik een een z.g. Hameibrug een mooi en interessant item om te gebruiken.
Omdat ik uit Heerde kom ben ik in mijn jeugd vele malen over de brug gekomen als ik bv. ging vissen. Nu is er in model geen goed model hiervan te koop zodat ik ben aangewezen op zelfbouw. Een leuk project wat goed te doen is. het is een statisch iets waarbij het niet zo kritisch is als dat er bewegende delen bij zijn. Als eerste ben ik de brug gaan fotograferen vanuit alle hoeken en ook zoveel mogelijk vlakke aanzichten. Dat laatste is handig voor het opmeten vanaf de foto en dat je zo min mogelijk perpectief hebt en daardoor minder maatafwijkingen. Toen de brug zoveel mogelijk opmeten en deze maten in een schetsje plaatsen. Nu is het lastig om de hoogtes te meten. Dit heb ik o.a opgelost door ook foto's te maken met een meetstok van 2 meter op de foto. Door nu een afdruk van deze foto te maken kun je overige maten redelijk nauwkeurig en makkelijk herleiden.
De bouw:
Meestal bouw ik dit soort projecten uit polystyreenplaat van 0,25, 0,5 en 1 mm van het merk evergreen. Deze kunststof laat zich goed snijden en verlijmen met normale modelbouwlijm.
Nu komt er een analyse van de diverse onderdelen van de brug en hoe deze zijn opgebouwd. Dit zodat alles in teruggebracht tot vlakke plaatjes.De schetjes die je hier van gemaakt hebt worden nauwkeurig uitgezet op millimeterruitjespapier.
Als je iets maakt zitten daar altijd onnauwkeurigheden in. Bij dit heb je als eerste een meetonnauwkeurigheid en als tweede een snijonnauwkeurigheid.Als je een lijnstuk van 10 mm aftekent en dat is 9,5 mm dan is de nauwkeurigheid 95%. Als daarna je snijnauwkeurigheid ook 95% is dan wordt je werkelijk onnauwkeurigheid 95% x 95%= 90,25%. Dat is behoorlijk als daar dan ook de montageonnauwkeurigheid bijkomen dan is de kans op strak werken steeds kleiner. Door de onderdelen nu uit te zetten op milimeterruitjespapier ben je de meet/tekenonnauwkeurigheid al kwijt. Daarbij is alles mooi haaks en is een hoek goed uit te zetten.
Na het tekenen van de diverse onderdelen plak je het ruitjespapier met wat tape op de polystyreenplaat. Langs een stalen liniaal snij ik met een chirurgisch mesje langs de uitgezette lijnen. Snij hier liever meerdere keren met enige druk dan in 1 x met veel druk. je hoeft niet helemaal door en door te snijden. Als je tot op de helft van de plaat hebt ingesneden kun je met lichte kracht "afbreken" langs de snijlijnen.Voor het gemak en het optimaal benutten van de polystyreenplaat plak ik meestal 1 onderdeel tegelijk op de polystyreenplaat.Na het uitsnijden van de onderdelen deze nog even lichtjes afbramen.
Bovenin de staande kolommen zit de as waarover de "broekbalk" draait. Ik heb hiervoor polystyreenasjes van 2 mm voor gebruikt. De gaatjes die hiervoor in de plaatjes van de kolommen gemaakt zijn heb ik gemaakt voordat ik de onderdelen uit de plaat heb gesneden. De reden hiervoor is dat je in de volle plaat meer stevigheid hebt om de gaatjes te maken. Met een speld prik ik een centerpuntje en draai het scherpe boortje tussen duim en wijsvinger rond. Gaat perfect en een boormachine geeft teveel geweld in zulke dunne plaat.
Na het uitsnijden van alle onderdelen worden de delen samengevoegd dmv lijmen.De delen waar je na montage niet meer bij kunt na worden nu 2 x lichtgroen geschilderd. Hierna volgt montage.IK heb er voor gekozen om de gehele brug lichtgroen te schilderen omdat dat de kleur was in de jaren 70.
De hekjes zijn gemaakt van evergreen strips van 0,75 x 0,75 mm. De hekjes worden uitgezet op millimeter ruitjespapier. De stripjes worden te lang geknipt en de horizontale liggers met een stukje tape vastgezet. De vertikale staanders worden erop gelijmd. Officieel zouden de staanders en liggers in 1 vlak moeten liggen maar dan heb je zoveel losse stukjes dat ik dat niet mooi strak krijg. Er zullen weinig toeschouwers zijn die het opvalt. Als de hekjes droog zijn worden alle stripjes op lengte geknipt. Als de brug is gemonteerd kunnen de hekjes worden gelijmd.
Hierna kan alles 2 x worden geschilderd. Ik gebruik acryl als die kleur voorrradig is en anders de gewone humbrol/revell potjes.Als alles klaar is kan de brug worden ingebouwd in de baan.
Na eind 2018 verhuisd te zijn ben ik in januari 2019 weer begonnen met een H0 baan. Het wordt een enkelsporige diesellijn in een landelijk gebied in het Drents/Duitse landschap in de periode 1970-1980 met af en toe een knipoog. het is geen kopie van de werkelijkheid maar het had best zo kunnen zijn.
Hier kun je de bouw van de baan volgen en er zal regelmatig een update met foto's komen.
Kijk ook onder de andere hoofdstukken genoemd onder "mijn modelbaan" in het menu.
De rails voor het wachtstation liggen. Alles is vastgezet met kopspelden.
Onderkant met gemonteerde Conrad wisselaandrijvingen en kroonsteentjes voor de draad aansluitingen.
Waarheidstabellen voor de linker en rechterkant van het wachtstation.
Deze tabellen zijn omgezet naar een diodematrixschakeling. Hiermee kun je met 1 druk op de knop van het gewenste spoor de gehele wisselstraat instellen. Een goedkope en gemakkelijke manier van wisselbediening.
Helaas ging het allemaal niet vanzelf. De diodeschakeling werkt met gelijkstroom en de wisselmotoren van Conrad met wisselstroom. dat gaat dus niet samen. Na enig denkwerk kwam ik op het idee om de stuurstroom van de diodes te scheiden van de aandrijfstroom van de motoren. Hiervoor gebruik ik relais van Conrad (1 euro per stuk) Deze worden dan geschakeld door de stroom vanaf de diodes. De aandrijfstroom loopt dan over het relais.
Mocht je verdere info willen over deze manier van schakelen stuur dan gerust een mailtje via het contactformulier.
Nu het wachtstation klaar is ga ik verder met het scenery-gedeelte. De eerste lijn van het emplacement is uitgezet. Het is van groot belang deze lijn goed recht uit te zetten omdat de andere lijnen vanuit hier worden bepaald.
De aanleg vordert. OP weg naar de volgende stap.
De rails voor het oude industriegebied worden gelegd.
Het Artitec-scheepje is al aan het droogzwemmen in de geplande haven.
De haven is gezaagd en weer verdiept aangelegd.
Ook een stukje van het Apeldoorns kanaal bij Heerde met een z.g. Hamei-brug gaat nagebootst worden.
Het frame voor het bedieningspaneel.
Als plaat voor het bedieningspaneel wordt Trespa plaat van 3 mm gebruikt. Is stevig en met een scherpe boor goed te boren. Alsook dun genoeg om de schakelaars in vast te kunnen zetten.
Met zwarte tape van 3 mm breed wordt het sporenplan schematisch weergegeven en de schakelaars aangebracht.
Blik op het inwendige met draadjes. Erg handig is het pianoscharnier waarmee de plaat vastzit.
Het ballasten is begonnen.
Detailopname na ballasten. De gebruikte ballast is van Koemo uit Duitsland. Een mooie ballast die je in 6 verschillende kleuren kunt krijgen en zelf evt. kunt mengen. Ik ben er wel tevreden over..
De eerste trein rijdt, een half jaar na de start van de bouw van de baan!
Na eind 2018 verhuisd te zijn ben ik in januari 2019 weer begonnen met een H0 baan. Het wordt een enkelsporige diesellijn in een landelijk gebied in het Drents/Duitse landschap in de periode 1970-1980 met af en toe een knipoog. het is geen kopie van de werkelijkheid maar het had best zo kunnen zijn.
Hier kun je de bouw van de baan volgen en er zal regelmatig een update met foto's komen.
Kijk ook onder de andere hoofdstukken genoemd onder "modelspoor" hierboven
Ik ben begonnen met het me eigen maken van de ruimte en gevoel te krijgen met de mogelijkheden van de ruimte.Dan het basisidee proberen om te zetten in ideeen. Ik vind het belangrijk dat je eerst duidelijk formuleert wat je wil uitbeelden op je baan. B.v welke reizigerstreinen en welke industrie enz.
Ik ben begonnen met plakband op de vloer wat uit te zetten en te kijken hoe wisselstraten uitkomen. De praktijk valt soms toch wat anders uit dan de tekenprogramma's. Want als het hout eenmaal getimmerd is , is het wijzigen lastig.
Voor het ontwerpen heb ik de probeerversie van Anyrail. Als je het in gedeeltes tekent kom je hier een heel eind mee.
Rekenen en tekenen zijn de volgende stappen.
Dan naar de plaatselijke boswachter om de platen te bestellen en op te halen. Ik heb gekozen voor een frame van latten van 20 x70 mm vuren. Het grootste vak is 60 x 90 cm. De plaat is 9 mm multiplex met daarop 10 mm zachtboard. Ik ben mij er van bewust dat het een lichte constructie maar in de praktijk is de stevigheid, door de schroeven, meer dan voldoende. De zachtboard bovenlaag geeft geluidsdemping en geeft de mogelijkheid om rails en andere zaken makkelijk te bevestigen.
Er wordt begonnen met rondom langs de muur een lat. Let op de 2 staande plaatjes multiplex. Deze hadden de lengte van de maat gemeten vanaf de vloer. Door ze even met een tape vast te zetten heb je alles op gelijke hoogte en geeft het een steuntje bij het vastzetten van de latten.
Het frame begint vorm te krijgen.
De multiplex platen zijn geplaatst. Hier staan ook nog even de pasplaatjes onder het frame om de definitieve paaltjes te plaatsen. Dit scenerygedeelte is 700 x 90 cm. Het lijkt mij geweldig. Ik heb nog nooit zo'n grote modelbaan gehad! De baan loopt verder de kamer rond waar aan de andere kant van de kamer nog een wachtstation komt.
De zachtboardplaten voor het wachtstation zijn gelijmd en de werktafel is geplaatst.
Klik om de bouw van de baan verder te bekijken in het hoofdmenu op rails en wissels