Aansluiting zeepfabriek de Klok te Heerde

Bij de Klok werd ongeveer 2 x per week een gesloten wagen met losgestorte soda geplaatst. Deze wagen werd beladen in Delfzeil. Het lossen gebeurde met de kruiwagen en schop. Niet echt prettig werk met de stuivende soda. Er werd 1 a 2 x per week vloeibare natronloog aangevoerd in 2-assige ketelwagens van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ  heden AKZO). die beladen werd in Hengelo. Ook kwam er op regelmatig op woensdag een schuifwandwagen met fosfaat.

80b3ce25f9d2b2220ec57184c7967856Goederenloods Heerde 2RA64 24 Heerde 27 3 1959 Eplacement noordzijde met wissel 8. Ri. zuid

RA64 23 Heerde 27 3 1959 Overweg Kamperweg met woning 11. Ri. noordRA149 26 Heerde 25 12 1961 Km 24056 Statgeb en retirade spoorzijdeRA223 18 Heerde 11 2 1967 Km 242 Goederenloods

RA149 27 Heerde 25 12 1961 Km 2365 Sp.aansl Zeepfabriek De Klok. Ri. noord21 3 1960 vd MeeneNS 2348 (Wpl Maastricht) met trein 4.5373 te Heerde op 08.08.1967.

PhotoScan 5PhotoScan 6PhotoScan 7

PhotoScan 8PhotoScan 12

 

Losweg Heerde

Op de losweg in Heerde kwamen kolenwagens voor de firma Klement en Nacker. De laatste jaren kwamen er schuifwandwagens (Hbis) met fouragegoederen  uit Leeuwarden voor de firma Hooyer. De firma Sindorf die handelde in oude legervoertuigen voerde soms op woensdag 2 voertuigen af op een rongenwagen. (Kbs) .   De firma Dijkman uit Heerde voerde per rongenwagen(Kbw)  grote polyester voedersilo's af. De firma Brasjen(rietdekkersbedrijf) liet riet aanvoeren in (soms) oost-europese gesloten wagens.

BL208 2057732 1D Apd Zl 041D Apd Zl 052DSC03218heerde zwimg529foto elbergerweg trein

Op 6 november 1968  vond een bijzonder transport plaats naar Heerde. Er werden die 6 Roemeense gesloten wagens, waarvan 5 vier-assers, op de losweg geplaatst. Deze waren beladen met riet voor de firma Brasjen uit Heerde. Door de lengte van deze sleep wagens ontstond de volgende dag een probleem. De trein die dag al een flinke lengte had haalde de wagens van de losweg en plaatste die achteraan de trein. Nu had de trein een zodanige lengte dat de loc niet meer kon omlopen en dus niet verder kon. Goede raad was duur. De wagens werden teruggeplaatst op de losweg. De loc liep om en ging enkele wagens van de trein plaatsen op het verderop gelegen raccordement van zeepfabriek "de Klok". Hierna werd terug gegaan naar de losweg en werden  de rietwagens opnieuw in de trein geplaatst. De loc kon nu wel omlopen en na deze manoeuvre werd vertrokken naar "de Klok" waar de tijdelijk geplaatste wagens weer in de trein werden geplaatst.

2003219brvpCFR wagens voor Heerde c

Het laatste transport dat naar Heerde kwam was wel symbolisch. Dat was de asfaltfabriek die bij Heerde kwam te staan voor de aanleg van de A50. Het wegtransport neemt het spoorvervoer over.........

 

BL029 2427101 1 768x486BL115 2008271 1Hrd 04101969c