Aansluiting zeepfabriek de Klok te Heerde
Bij de Klok werd ongeveer 2 x per week een gesloten wagen met losgestorte soda geplaatst. Deze wagen werd beladen in Delfzeil. Het lossen gebeurde met de kruiwagen en schop. Niet echt prettig werk met de stuivende soda. Er werd 1 a 2 x per week vloeibare natronloog aangevoerd in 2-assige ketelwagens van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ heden AKZO). die beladen werd in Hengelo. Ook kwam er op regelmatig op woensdag een schuifwandwagen met fosfaat.
Losweg Heerde
Op de losweg in Heerde kwamen kolenwagens voor de firma Klement en Nacker. De laatste jaren kwamen er schuifwandwagens (Hbis) met fouragegoederen uit Leeuwarden voor de firma Hooyer. De firma Sindorf die handelde in oude legervoertuigen voerde soms op woensdag 2 voertuigen af op een rongenwagen. (Kbs) . De firma Dijkman uit Heerde voerde per rongenwagen(Kbw) grote polyester voedersilo's af. De firma Brasjen(rietdekkersbedrijf) liet riet aanvoeren in (soms) oost-europese gesloten wagens.
Op 6 november 1968 vond een bijzonder transport plaats naar Heerde. Er werden die 6 Roemeense gesloten wagens, waarvan 5 vier-assers, op de losweg geplaatst. Deze waren beladen met riet voor de firma Brasjen uit Heerde. Door de lengte van deze sleep wagens ontstond de volgende dag een probleem. De trein die dag al een flinke lengte had haalde de wagens van de losweg en plaatste die achteraan de trein. Nu had de trein een zodanige lengte dat de loc niet meer kon omlopen en dus niet verder kon. Goede raad was duur. De wagens werden teruggeplaatst op de losweg. De loc liep om en ging enkele wagens van de trein plaatsen op het verderop gelegen raccordement van zeepfabriek "de Klok". Hierna werd terug gegaan naar de losweg en werden de rietwagens opnieuw in de trein geplaatst. De loc kon nu wel omlopen en na deze manoeuvre werd vertrokken naar "de Klok" waar de tijdelijk geplaatste wagens weer in de trein werden geplaatst.
Het laatste transport dat naar Heerde kwam was wel symbolisch. Dat was de asfaltfabriek die bij Heerde kwam te staan voor de aanleg van de A50. Het wegtransport neemt het spoorvervoer over.........