Aansluiting magarinefabriek EPOX te Epe

Deze fabriek liet dierlijke vetten aanvoeren in 2-assige oost-duitse ketelwagens met stoomverwarming met opschrift E141. Vaak stonden de wagens enige dagen op het losspoor. Ze moesten 24 uur aan de stoom staan om de gestolde vetten weer vloeibaar te maken. Kenmerkend voor de wagens was de ranzige geur die, vooral bij warm weer, rondom de wagens hing. In de nadagen van de lijn kwam het vet soms in een vier-assige ketelwagen. Incidenteel kwam er een koelwagen of gesloten wagen.

Ook werd er natronloog aangevoerd in 2-assige ketelwagens van de KNZ (Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie) Eerst waren dit grijze wagens waarop met grote zwarte letters "NATRONLOOG" . De laatste jaren waren de wagens wit/blauw . De natronloog werd gebruikt om de vetten te "wassen". D.w.z  dat ze werd toegevoegd aan de vetten om verontreinigingen aan zich te binden waarna de natronloog weer werd verwijderd.

NS loc 2530 rangeert met enkele wagens uit trein 764113 (Apeldoorn - Heerde) bij de handelsonderneming Oosterenk (Epox) in Epe op 24.12.1971
DR ketelwagen 52-30-78, bestemd voor de handelsonderneming Oosterenk (Epox) in Epe, als laatste wagen in trein 4.5373 (Apeldoorn - Heerde) te Vaassen op 3.12.1965
Spooraansluiting EPOX te Epe op 1-4-1959
Verslag van een ongeval bij de EPOX in Epe op 30-8-1965(collectie Rein v Putten/A Oostingh)
Trein met loc 2530 op 24-12-71 bij Zuuk (gemeente Epe) (fotograaf O. de Vries)
Trein Heerde -Apeldoorn met locomotief 2241 bij Zuuk(gemeente Epe) op 29-4-1968 (fotograaf O. de Vries)

Losweg Epe

De losweg in Epe was een drukke losweg. De belangrijkste klant was de brandstoffenhandel Dalhuizen. Naast de zelflossers met steenkool werd er ook vloeibare brandstof  als huisbrandolie aangevoerd.  In de winter van 1968/1969  gebruikte Dalhuizen ketelwagens als opslag. Soms stonden er wel 8 of 9 wagens op de losweg waarvan er dan per dag enkele lege voor volle werden gewisseld. Andere klanten waren o.a.:

  • Firma Natuursteen liet grote blokken marmer uit Italië aanvoeren
  • Veluwse Machine Industrie (VMI) had platte wagens voor de afvoer van machineonderdelen
  • Brandstoffenhandel Smit en Pannekoek zelflossers met steenkool
  • Firma Krol open bakwagen(E) voor de afvoer van mijnhout
  • Tomos bromfietsfabrieken in Epe liet onderdelen aanvoeren in Joegoslavische  gesloten wagens
  • Zuivelfabriek Gelria  gesloten wagens voor zuivelproducten
  • Incidenteel diverse andere bedrijven
  • Aanvoer van afgevoerde Britse legervoertuigen voor de firma Sindorff uit het Harde

2400 rangeert op de losweg in Epe. Achter de loc 2 Joegoslavische wagens met onderdelen voor de TOMOS bromfietsen. Rechts zijn de stapels mijnhout te zien die per trein worden afgevoerd. Hier is in de trein nog een wagen van te zien
De loods in Epe in een van z'n laatste jaren(collectie J. Kelkes)
NS 2441 met de laatste trein 764114 (Heerde - Apeldoorn) te Epe op 26.5.1972. Naar Heerde werd overigens niet gereden met deze laatste dienst. De laad- en losplaatsen aan de lijn Apeldoorn - Zwolle werden m.i.v. 28.5.1972 gesloten. Met de rongenwagen werd een machine uit Zwitserland aangevoerd voor George Fischer gevestigd in Epe
Station Epe tijdens de afbraak
Station Epe 1961 (eigen collectie)
Station Epe 6-10-1968 (eigen collectie)
Station Epe begin jaren 60 (eigen collectie)
Station Epe in 1964 collectie H. Hanekamp

Aansluiting coöperatie Epe

Bij de landbouwcoöperatie kwam regelmatig een Franse gesloten wagen(type Gs). 

foto vanaf de Elburgerweg in Heerde

Krantenartikel op 28 augustus 1975

 

Spoorlijn Apeldoorn-Heerde